Van een bak aan info tot overzicht – Week 7 en 8

Een van de grote krachten van Concept7 is een belangrijke fase uit HCD. Namelijk, eerst data verzamelen. Dit wordt de hearfase genoemd. Eerst maar eens zoveel mogelijk informatie bij elkaar. Om daarna deze informatie te interpreteren. Concept7 werkt veel samen met partijen waar lastige constructies en regels gelden. Informatie die lastig te verwerken is. De hearfase is een linkje in de schakel, om van een warboel aan info naar een stuk heldere informatie te gaan. En hoe krachtig dat linkje is heb ik deze week meegemaakt!

Customer Journey – Meubelgigant
Voor de uitvaartverzekeraar
 heb ik de Customer Journey deels mogen interpreteren. Er was eerder al een sessie geweest waar vanuit de ogen van de gebruiker een Customer Journey op was gesteld. Deze informatie was alleen nog een best grote lijst met hele concrete en hele abstracte zaken. Aan mij de taak om deze data te interpreteren en daarna te verwerken in een mooi jasje. Gelukkig heb ik dat niet alleen gedaan. Stefan zat ernaast, dus die heb ik regelmatig vragen kunnen stellen.

In dit geval was ervoor gekozen om de Customer Journey zo op te zetten dat er uit werd gegaan van 5 verschillende ‘bezoekers’ voor de nieuwe website. Vanuit deze 5 bezoekers was de aanleiding uitgeschreven. Daarnaast is er per bezoeker alle vragen die zij zouden kunnen hebben uitgewerkt. Vervolgens was het aan mij de taak om deze informatie zo te ordenen dat per bezoeker een soort ‘pad’ (journey) kan worden afgelegd. Concreet betekend dat dat Stefan mij een bepaalde matrix voor heeft gesteld om alle informatie in te verwerken. We kwamen uit op 5 stappen.

1. Aanwakker fase
2. Inspiratie/bewustwording
3. Keuzes maken
4. Vastleggen en regelen
5. Evaluatie

Het verschilt per project hoe deze 5 stappen worden benoemd, dat ligt eraan wat voor welk project relevant is. Maar normaal zal je altijd ergens aangewakkerd worden en uiteindelijk het product willen kopen.

Stage terugkomdag
Naast alle drukte bij Concept7 moest ik ook weer even terug naar het nest; School. Een hele ochtend verhalen van de leraar over wat er verder nog moet gebeuren om de stage goed af te ronden. Om daarna met z’n allen te lunchen en even om tafel te gaan met mijn stagedocent. Alles gaat eigenlijk prima. Ik ben prima op rit en als ik zo doorga ga ik mijn stage wel halen. Mooi!

Week 8
Een van de tofste ontwikkelingen waar ik bij Concept7 mee te maken heb is SRPRS.me. Officieel geen onderdeel van Concept7, maar een van de startups. Geleid door Tim Beglinger.

SRPRS.me is een reisorganisatie in spé. Waar de deelnemer niet weet waar hij naartoe gaat. Hoe chill is dat! Reizen zonder de stress om alles van tevoren uit te zoeken. Gewoon inschrijven, gaan en genieten. ‘Stop controle-freaking your trip’.

In deze week heb ik Tim geholpen om inzichtelijk te krijgen wat reizen gemiddeld gaan kosten. En een formule gemaakt waarmee we eenvoudig kunnen berekenen wat een reis kost voor een X aantal dagen Y aantal mensen in Z tijd. Zoals je ziet was het een best complex vraagstuk. Op het eerste gezicht lijkt dit weinig te maken te hebben met stage. Maar hoe vet is het om betrokken te zijn bij een startup die in potentie zo groot kan worden als een Travelbird of OAD-reizen. En het is gewoon tof om te zien hoe Tim samenwerkt met Raymond en Stefan. Tim fungeert als een zogenaamde productowner. Hij zorgt ervoor dat Raymond en Stefan altijd op de hoogte zijn. En zoekt de juiste mensen om zich heen om het project tot een succes te maken.

Eind februari gaat SRPR.me live. Hoe vet!

Tot slot
Al met al een interessante tweetal weken, waarin weer van alles is gebeurd. Nog maar 2 weken en dan zit ik op de helft van mijn stage!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>